پنجمین پیش نشست نخستین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم در قالب کرسی علمی ترویجی با عنوان نظریه رشد اخلاقی قرآن بنیان، با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی، نقد حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی فیروزمهر و دبیری حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مؤمنی در مورخه سه شنبه بیست و دوم آذرماه 1401 در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم، در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین حسینی رامندی ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به ارائه بحث نظریه رشد اخلاقی قرآن بنیان پرداخت و گفت: مسأله رشد از مسائل اساسی در دانشهای گوناگون است؛ رشد تداعیکننده تغییرِ تدریجی، پیشرفت، گسترش، فزونی، شکوفایی، تکامل و تعالی است؛ رشد در عرصههای گوناگونِ مادی، معنوی، جسمی، روحی، روانی، جنسی، عقلی، علمی، عاطفی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، شغلی، هنری و مانند اینها در مفهومی تقریباً یکسان بهکار میرود. رشد در دانش روانشناسی، به جسمی، جنسی، عقلی، اقتصادی، اخلاقی، عاطفی، اعتقادی و... تقسیم میشود؛ در آموزههای قرآنی نیز رشد در معانی یادشده بهکار رفته است.
وی در این خصوص افزود: محور اصلی این پژوهش، آیه 7 سوره حجرات است که در آن ویژگیهای رشدیافتگان پرداخته بیان شده است: وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (حجرات: 7) در این آیه به 5 ویژگی اساسی اشاره شده است که همه آن ها عاطفی هستند و در دانش روانشناختی از آن به رشد عاطفی تعبیر میشود.
رشد عاطفی، قرآنی، تحول و تعالی عواطف انسانی در پرتوی تربیت قرآنی است. براساس آیه 7 سوره حجرات، رشد عاطفی، قرآنی در بعد عاطفی انسان رشدیافته تبلور مییابد و هدف نزول قرآن، باریابی انسان به مقام رشد عاطفی است. مقصود از رشد عاطفی دستیابی به سعادت و کمال است. به عبارت دیگر رشدیافتگی، رسیدن به قله است.
تربیت (هدایت) قرآنی، فرایند دستیابی به رشد عاطفی است «قُلْ أُوحِىَ إِلىَ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجْنّ فَقَالُواْ إِنَّا سمِعْنَا قُرْءَانًا عجَبًا* يهَدِى إِلىَ الرُّشْدِ فَامَنَّا بِهِ وَ لَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا» (جن: 2-1). رشد عاطفی، خودشکوفایی فطرت اخلاقی در پرتو بندگی است. رشدهای متعالی، معنوی، اخلاقی و قرآنی جایگزینهایی است که از سوی برخی قرآنپژوهان برای رشد عاطفی، قرآنی، پیشنهاد شده است.
انسان همانند همه پدیدههای بیشمارِ جهان هستی، همواره در حال تحول و تغییر است. در دانش روانشناسی، این تغییرِ پیوسته که از بدو تولد تا پایان زندگی مادی ادامه دارد، رشد نامیده میشود.
یافتههایِ دانشِ روانشناسی، علومتربیتی، علومطبیعی، مدیریت در مقایسه با مطالعاتِ قرآنی درمورد «رشد» با تفاوتهایی همراه است. براساس مبانی قرآنی، گستره معنایی رشد بهجهان مادی و تغییرات فیزیولوژیکی محدود نمیشود، درحالیکه در نظریههای روانشناسی هدفِ واپسینِ رشد اخلاقی، دستیابی به زندگی مادی بهتر است؛ ازاینرو در این دانش، «رشد» با وصفِ بهنجار و نابهنجار توصیف میشود. همچنین کُلبِرگ، ششمین و بالاترین مرحله رشد اخلاقی را پذیرش آزادانه اصول اخلاقِ جهانی برای زندگی بهتر تفسیر میکند. در این تعریفها بُعدِ روحانی و معنویِ رشد، مغفول مانده است.
روان شناسی معاصر با ابتنا بر روشهای اثباتگرایی و تجربهگرایی و مبانی انسانشناختی، هستیشناختی و روششناختیِ و معرفتشناختیِ روشهای تجربی استوار شده است. افزون بر آن رشد در روانشناختی شامل هرگونه تغییری از جمله سقوط، زوال، فساد و انحطاط میشود. اما در قرآن و منابع تربیتی و اخلاقی، اطلاق رشد بر تغییراتی که به افول، انحطاط، زوال، فساد و سقوط میانجامد، نادرست است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فیروزمهر، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و ناقد کرسی علمی، به بیانی نکاتی در خصوص موارد ارائه حجت الاسلام و المسلمین حسینی رامندی پرداخت و گفت: عنوان، بسیار کلی و عام است و با محتوای ارائه شده هماهنگ نیست و مباحث، بیانگر تمام دیدگاه قرآن دربارة رشد اخلاقی نیست. نسبت رشد عاطفی در روانشناسی با رشد اخلاقی قرآنی به خوبی تبیین نشده است. ادعای جایگزینی رشد اخلاقی با رشد عاطفی قابل تأمل است. تمرکز بحث بر روی تعریف واژگانی است و از جهت معناشناسی مفهوم رشد در قرآن حق مطلب ادا شده است، اما تحلیل لازم در ارئه مطالب مشاهده نمی شود؛ علاوه بر آن عناوین اصلی و فرعی با محتوای مطالب هماهنگ نیست. با توجه به آیه شریفه 7 حجرات، برخی از لوازم رشدیافتگی و به قله هدایت رسیدن، دوست داشتن ایمان و نفرت از کفر و زشتی ها یاد کردید، در حالی که به تعبیر برخی از مفسران، این موارد فطری است و مقدمات رشد است نه نتیجه آن.
در ادامه نیز حاضرین در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین مومنی به جمع بندی موارد مطرح شده در جلسه پرداخت.