اولین پیش نشست نخستین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم در قالب کرسی علمی ترویجی با عنوان ادله مرجعیت علمی قرآن کریم، با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مرکزی، با ارائه حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده، نقد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان و دبیری حجت الاسلام و المسلمین حسین شم آبادی در تاریخ چهارشنبه دوم آذرماه 1401 در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مرکزی برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ارائه دلایل مرجعیت علمی قرآن پرداخت و گفت: مرجعیت علمی قرآن عنوان نوپدیدی در مطالعات قرآنی و به معنای اثرگذاری معنیدار قرآن کريم بر دانشهای ساختيافته می باشد. اعتقاد به مرجعیت علمی قرآن تابعی از پذیرش اصل جامعیت قرآن است. بررسی دلایل قرآنی مرجعیت علمی قرآن موضوع این کرسی علمی است.
وی ادله مرجعیت را سه دسته ادله قرآنی، ادله روایی و ادله عقلی دانست و ادامه داد: در قرآن آیاتی به این امر اشاره دارند و قطعیت آیات امری حتمی است. با بررسی قرآن کریم، آیات متعددی بر مرجعیت علمی قرآن کریم دلالت دارند از جمله آیات نحل / 89 « تبیانا لکل شئ»، انعام/ 38 «ما فرطنا فی الکتاب من شئ »، انعام / 59 « لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین»، بقره / 185 « الذی انزل القرآن هدی للناس ...». شأن اولیه و اصلی قرآن ، بهره گیری از آن در جهت هدایت فرد و جامعه است و همه علوم در ظاهر الفاظ قرآن نیامده است. اما از آنجا که راه یابی به حقایق هستی و بهره مندی از نور علم، نیاز به قابلیت و لیاقت دارد. اعتصام و تمسک به ریسمان آیات قرآن و ولایت معصومان علیهم السلام مى تواند بهترین امکان و شرایط را برای انسان فراهم مى آورد تا به «حقیقت ملکوتی علم» دست یابد و از طریق مراجعه و انس با قرآن، جرقه های علمی و معنوی در انسان زده شود.
عیسی زاده در تبیین روایات نیز گفت: روایات اشاره دارند انسان به هر علمی تا قیامت نیاز دارد در قرآن هست و زمانی که علمی در قرآن باشد، میتوان بهعنوان منبع به آن رجوع کرد و استخراج نمود و شواهد زیادی در روایات هست که ارجاع بر کلام اهلبیت علیهمالسلام دارد که مخالف قرآن و عقل هم نیست و ثابت شد مرجع خودشان هم قرآن بوده است تا جایی که خود روایات هم مستند به قرآن شد. امّا مرجعیت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ روایات، قابل استنباط نیست. و باید اذعانکرد این قرآن صامت نیاز به قرآن ناطق دارد. پس مرجعیتعلمی قرآن به همراه سنت معنا مییابد؛ یعنی هرکدام به نحوی مکمل یکدیگرند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین غرسبان، ناقد کرسی علمی، به بیانی نکاتی در خصوص موارد ارائه حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده پرداخت و اشکالات را به اصل مدعی یعنی مرجعیت علمی قرآن و ادله اثبات مدعا تقسیم بندی نمود و مواردی نظیر عدم اثبات اصل مرجعیت، ایجاد شبهه قرآن بسندگی، رابطه قرآن و علم و ضعف در انسجام منطقی ادله و اثبات مدعی از طریق ادله را به عنوان مهمترین اشکالات ارائه مطرح نمود.
در ادامه نیز حاضرین در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند.
در پایان نشست حجت الاسلام و المسلمین شم آبادی به جمع بندی موارد مطرح شده در جلسه پرداخت.