بر اساس سیاست دبیرخانه نخستین همایش مرجعیت علمی قرآن کریم، یکی از برنامه های علمی ذیل همایش، مصاحبه با اندیشمندان و چهره های شاخص علمی و قرآنی است که از زمان فراخوان همایش شروع و تا زمان برگزاری همایش ادامه خواهد یافت. نخستین مصاحبه در این راستا با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی میرزایی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید.
دکتر میرزایی از پژوهشگران قرآنی است که قریب به دو دهه از عمر خود را در موضوع مرجعیت علمی قرآن صرف نموده است و اولین کتابی که در این باب نوشته شده است از ایشان به نام «فلسفۀ مرجعیۀ القرآن المعرفیۀ فی إنتاج المعرفۀ الدینیۀ» که در لبنان ترجمه و چاپ شده است. این کتاب به زبان فارسی با عنوان «فلسفه مرجعیت قرآن در معرفت برای تولید معرفت دینی» نیز چاپ شده است. ایشان عضو کارگروه مرجعیت علمی قرآن کریم است و در مراکز علمی مختلف در باب مرجعیت علمی قرآن نشست های علمی و مقالات علمی ارائه نموده است
در مورخ 5 آبان 1401مصاحبه ای با ایشان انجام گردید. نکات برجسته ارائه شده در مصاحبه عبارتند از :
- اصل و اصالت زیست انسانی بر نیاز به مرجعیت قرآن است. کسانی که تا کنون از سلطه معرفتی قرآن شانه خالی نموده اند، باید دلیل بیاورند. چراکه از این نیاز فطری سرباز زده اند.
- قرآن نقشه دارد امکان ندارد اول نقشه ترسیم شود بعد با قرآن آن را پر کرد. از آغاز باید حرکت تراز قرآنی ملاحظه شود.
- یکی از راه کار های شکل گیری مرجعیت علمی قرآن این است که علوم با خود قرآن فهمیده شود. چون قرآن کریم متن اکمل و اشمل و متن اتم معرفتی است و هیچ راهی بجز مرجعیت علمی قرآن وجود ندارد
- فهم قرآن منوط به اهل بیت علیهم السلام است در منطق و منهج فهم قرآن، وجود عترت لازم است.
- قرآن دلالت قطعی است نه ظنی الدلاله و دلالت های قرآنی در تمام شئون انسانی به صورت یک سیستم است. مثلا نماز قرآنی یک سیستم انسان ساز و تمدن ساز است. و دین اسلام که برگرفته از قرآن باشد، دارای این سیستم است. و در علوم نیز باید اینگونه باشد.
- شروع مرجعیت علمی قرآن علم اصول است چون علم اصول، متدلوژی ارائه می دهد و باید یک اصول کارآمد در عرصه فهم القرآن ایجاد گردد که مبانی و اصول آن نیز وحیانی باشد و مرجعیت علمی قرآن در دیگر علوم نیازمند تحقق یک متدلوژی است شبیه فقه که باید ایجاد گردد.
- بعد از تثبیت مرجعیت علمی قرآن کریم، دانش کلام است که باید با مرجعیت علمی قرآن شگل بگیرد. دانش بنیادی کلام توصیف هستی و تبیین هستی هاست و شناخت این هست ها بر باید ها مقدم است و مبتنی بر حقایق است. علم الکلام علم الحقایق است و علم الحقایق در ذیل قرآن حاکمیت پیدا می کند. لذا مهیمن ترین علم، علم الکلام است.